Når det kommer til at markedsføre din virksomhed og nå ud til din målgruppe, kan messer være en fantastisk mulighed.
Der afholdes hundredvis af messer hvert år, men det er klart, at ikke alle er lige relevante for din virksomhed. Så hvordan finder du den perfekte messe? Herunder er nogle tips, der kan hjælpe dig med at identificere de mest relevante messer for din virksomhed.
1. Er din målgruppe begrænset til danske forbrugere og virksomheder?
Et af de første vigtige step er at afgøre, om din målgruppe er begrænset til danske forbrugere og virksomheder, eller om det også giver mening at deltage på messer i udlandet. For eksempel er der mange store messer i Tyskland, men det giver kun mening at deltage, hvis du sigter efter tyske kunder. Identificér din målgruppe, og beslut, om det er relevant at deltage på messer i andre lande.
2. Gå efter branchespecifikke messer
Jo bedre match der er mellem messen og din branche, desto større er dine chancer for succes. Hvis du f.eks. sælger garn, bør du deltage på en strikkemesse, og hvis du f.eks. driver en leasingvirksomhed, bør du deltage på en bilmesse. De fagrelevante messer er ikke kun et godt sted at sælge varer og tjenesteydelser. Det er også en effektiv platform til at finde nye samarbejdspartnere, leverandører, investorer m.v.
3. Indhent information om de forskellige messer
For at træffe den rigtige beslutning er det vigtigt at få så mange oplysninger som muligt om de forskellige messer. Find ud af antallet af besøgende, prisen på en stand, varigheden, lokationen og andre relevante detaljer. Dette vil hjælpe dig med at sammenligne og vælge de messer, der passer bedst til din virksomhed.
4. Læg mærke til hvilke messer dine konkurrenter deltager på
Hold øje med hvilke messer dine konkurrenter deltager på. Hvis de deltager på den samme messe år efter år, tyder det på, at de har succes, og du bør derfor også deltage her. Hvis dine konkurrenter har fundet værdi i en bestemt messe, er der nemlig en god chance for, at du også vil kunne drage fordel af den.
5. Læg et budget og sørg for at afsætte midler til designet af din messestand
Når du har identificeret de mest relevante messer, er det vigtigt at sætte et budget. Dette vil hjælpe dig med at styre dine udgifter og sikre, at du har de nødvendige midler til at deltage på de messer, der er mest relevante for din virksomhed. Husk også at afsætte midler til at få designet din messestand. Din messestand er dit ansigt udadtil, og det er den, der vil tiltrække besøgende og skabe et godt førstehåndsindtryk. Du kan række ud til Expo Partner for at få designet en unik messestand.