SEO

Vi arbejder hver dag med SEO og har stor erfaring indenfor området. SEO skaffer dig kontinuerligt kunder på længere sigt og er et must for en fremtidssikret digital profil.

Vi hjælper mange respekterede virksomheder med deres SEO og vil også gerne hjælpe dig. 

Øverst i Google

Vi kan sørge for, at du kommer til tops i Google på de rigtige søgeord. Dette vil skabe mere trafik til din hjemmeside og dermed tiltrække flere kunder.

Langsigtet strategi

Bureauer, der lover at vise resultater på blot én måned, lyver. Et SEO-samarbejde forløber sig over en længere periode med tæt kontakt.

Fast rapportering

Hver måned sender vi en rapport, som klart viser dine placeringer fordelt på de forskellige søgeord. Vi måler blandt andet på stigning i trafik.

SEO med TPMarketing

Søgemaskineoptimering skaber synlige og effektive placeringer i søgemaskinerne online. Gode placeringer i søgemaskinerne øger din chance for at blive set online, hvilket vil medføre en naturlig, men betydelig, stigning i salg.

Vores søgemaskineoptimeringsydelser består af: organiske søgninger, on-page SEO, link building, søgeordsanalyser og -strategier samt aktivitetsrapporter.

Organiske søgninger

Vi skaber kreativt og relevant indhold, der kan forbedre og vedligeholde din online tilstedeværelse gennem organiske søgninger.

Vi hjælper søgemaskinerne med at finde dit indhold. Vi står klar til at bidrage med implementering af løsninger, som booster din hjemmesides eller webhops placeringer i søgemaskiner og forbedrer din online performance.

Link building

En essentiel del af enhver SEO-strategi er opbygningen af gode og relevante links til din hjemmeside. Vi hjælper din virksomhed med at finde de links, som skal bruges til at forbedre hjemmesidens placering i de online søgemaskiner.

Søgemaskineoptimering er en vigtig del af din virksomheds online succes. Vi skaber en strategi til din virksomhed og hjælper din virksomhed til en bedre placering i de online søge resultater. Hos os får du en fuld rapport over søgeord, en link building rapport med de bedste links til din virksomhed og grundig sparring. Vi hjælper dig med at forbedre trafikken til din hjemmeside eller webshop og vi øger dit salg online.

Guide til SEO

Nu hvor du har læst om hvad vi kan gøre for dig, vil vi her komme med de vigtigste elementer i SEO og vores råd til, hvordan det skal håndteres.

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalysen er det vigtigste, når der er tale om SEM(Search engine marketing) og især SEO, da denne lægger hele fundamentet for det videre forløb. Det handler om at finde de ord eller fraser, der bruges til at finde netop det produkt eller den service, du tilbyder. Det er netop disse ord eller termer, du gerne vil ranke på, således du får den mest relevante trafik til din hjemmeside og dermed størst sandsynlighed for at opnå et mærkbart resultat i form af leads eller kunder.

Der er primært tre forskellige typer af søgninger, der bliver fortaget på søgemaskinerne.

Navigations-søgninger

Navigations-søgninger er søgninger, der bliver foretaget af de personer, der allerede kender dig eller din virksomhed. Det er vigtigt at du ranker på alle disse søgninger. Dog kommer det meget naturligt, hvis du har nok autoritet i forbindelse med dit brandnavn. Det er en stor fordel, hvis du har et unikt brandnavn.

Informations-søgninger

Informations-søgninger er søgninger, hvor personen der søger, leder efter information og ønsker at blive klogere på et emne. Det er typisk potentielle kunder, der befinder i research fasen af købsprocessen. For at ranke godt på denne type søgninger, kræver det at man har en side med rigtig godt og informativt indhold. Det handler her om at give dem svar, og at give dem sådan et svar, der påvirker dem til netop at fortage den handling, du ønsker af dem. Altså en konvertering.

Transaktions-søgninger

Transaktions-søgninger er søgninger efter et specifikt produkt eller en specifik service, det kan også være søgninger efter mere generiske terme, der indeholder ord som køb, tilbud, pris eller rabat. De bliver fortaget af potentielle kunder, der er i købsfasen af købeprocessen. De søgninger bør sendes til sider, der er opbygget specifikt til salg eller henvendelser og gerne med en masse Call to Action (Dette bliver der skrevet mere om længere nede på siden).

Søgeordsresearch

Du skal nu finde ud af, hvordan dine potentielle kunder prøver at finde frem til din service eller dit produkt. Det kan være svært, men oftest ligger den lige til højrebenet.

Du kan fx sætte dig og skrive ned, hvordan du selv vil prøve at finde frem til det, hvis du selv skulle søge på Google. Derefter skrive en liste med de forskellige muligheder, du kan komme på, altså søgeord eller søgetermer.

Du kan spørge forskellige folk, kollegaer, venner, familie og måske kunder om, hvordan de har fundet dig. Alt dette bør du også notere ned, det er nemlig guld værd for din søgeordsanalyse.

Hvis du på din side har opsat tracking med Google Analytics og forbundet din Analytics konto med Google Search Console (Dette bliver der skrevet mere om længere nede på siden), så kan du også se, hvordan folk har fundet din side. Se nærmere forneden.

Find søgetermerne

Du vælger Acquisition -> Search Console -> Queries. Så får du en fin liste over hvilke termer, folk har fundet din side med, disse kan du bruge til videre SEO-optimering og/eller PPC.

Når du har en liste med alle dine mulige søgeord, kan du bruge Google Keyword Planner til at tjekke hvor mange søgninger, der gennemsnitligt er på dit valgte søgeord pr. md.

Det handler om at vælge søgeord, hvor der er nok søgninger til, at det kan give dig nogle mærkbare resultater ift. trafik. Dog kan nogle ord eller fraser med færre søgninger være mere værdifulde for din virksomhed, hvis dette er søgninger, hvor en større procentdel af dem fører til potentielle konverteringer.

Det kan også være at konkurrencen er meget høj på nogle søgeord. Derfor kan det give god mening at gå udenom dem og i stedet vælge søgeord med mindre konkurrence og på den måde konvertere en større procentdel.

Vurderingen er vigtig
Det er en vurderingssag og det handler også om, hvor meget tid man ønsker at bruge for at opnå en god placering. Det handler om at ligge nummer et, da de får 33% af alt trafikken.

Du kan også bruge Google Keyword Planner til at finde inspiration til andre søgeord, som du kan bruge.

Du bør nu samle alle de søgeord, du har fundet, og opsætte et regneark med dem, således, du kan prioritere dem efter hvilke, du helst vil ranke på. Du skal huske at være realistisk og ikke vælge uoverkommelige ord, da du således hurtig kommer til at lave en masse spildarbejde.

Teknisk SEO

Nu kommer vi til den tekniske del af SEO hvilket er det område, hvor de fleste står af. Det er et yderst komplekst område, og det kan være kilde til meget frustration, hvis man ikke vant til et arbejde med det.

Der er rigtig mange tekniske faktorer, der er med til at påvirke din placering i søgemaskinerne. Derfor er det heller ikke muligt, at komme ind på dem alle her. Dog vil vi prøve at beskrive de mest væsentlige aspekter.

Det antages at din hjemmeside er indekserbar. Dvs., at du ikke blokerer søgemaskinerne i at tilgå din hjemmeside. Som standard er de fleste sider indekserbare.

Duplicate content – Det tekniske aspekt

Dette er en af de helt store udfordringer indenfor SEO. Der er mange former for duplicate content.

Kort fortalt betyder duplicate content, at det samme indhold indgår flere steder på internettet, altså hvis du eksempelvis kopierede denne tekst og indsatte denne på din hjemmeside, ville der være tale om duplicate content.

Når der er tale om duplicate content i det tekninske perspektiv, handler det om at der er flere URL’er der peger på dette samme indhold, eller flere subdomæner der peger på det samme indhold. Det kan også være fordi din side er tilgængelig på både https og http.

For at komme dette problem til livs, er der blevet opfundet et såkaldt canonical-tag. Dette er et tag, der fortæller søgemaskinerne, at indholdet er det samme som den, hvis URL er angivet som canonical-tag. Dette giver også søgemaskinerne besked om, at det kun er siden i canonical-tagget, der ønskes som den primære indekserede side.

Hastighedsoptimering / Page Speed

En vigtig faktor i forbindelse med søgemaskineoptimering er, at din hjemmeside er hurtig og lever op til Googles krav.

Hvis din hjemmeside tager evigheder om at loade, så er der også stor chance for, at brugeren ikke gider at blive på din side. Det er virkelig en dræbende oplevelse for brugeren. Ydermere er et hurtigt website oftest et godt kvalitetssignal. Derfor bruger Google også dette som en faktor i deres prioritering af deres indeksering. Af den grund er hastighedsoptimering blevet en vigtig del af SEO.

Du kan teste din hjemmesides hastighed med Google PageSpeed Insight. Der er mange forskellige hjemmesider, der tilbyder hastigheds test, men vi anbefaler klart at bruges Googles egen, da den ligger nærmest, den der bruges i forbindelse med deres prioritering af deres indeks. Den giver også en masse tips til, hvordan du kan forbedre din hjemmesides hastighed og den giver mulighed for, at du kan downloade det opdaterede indhold.

Hos TPMarketing anbefaler vi som minimum at din score ligge i grøn, men du bør sigte efter at ligge omkring de 90. Det handler om at finde den perfekte balance mellem hastighed og brugeroplevelsen.

Et af de væsentlige punkter er optimering af billeder. Der er mange, der ligger fuldstændig ukomprimerede billeder op på deres hjemmeside og det gør hurtigt en ellers velfungerende hjemmeside meget langsom. Derfor anbefaler vi, hvis du fx bruger WordPress, at du finder et plugin, der automatisk optimerer de nye billeder, der bliver lagt op. Vi kan fx anbefale shortpixel. Da denne også giver mulighed for at lave webp udgaver af dine billeder(WebP er et billedformat udviklet af Google, som er meget mindre end andre formater).

Det er dog sjældent nok blot at optimere dine billedere. Oftest skal der arbejdes med opsætning af din Webserver, hvor til der skal opsættes cache og gzip komprimering.

Der skal optimeres i mængden af din kode, her under sammenlægge CSS og Javascript filer og minificere disse og al din HTML.

Dernæst bør der overvejes at optimere på, hvor hurtigt det første man ser på siden indlæses. Google kalder dette Above the Fold. Dette er altså hvad der vises på siden, før man scroller ned. Dette bør efter Googles standarder indlæses på under et sekund for mobile brugere. Hvis ikke den gør dette, risikere du, at din side får en dårligere placering på Googles mobilindeks.

Det er et must, at din hjemmeside er optimeret til mobil
Da Google er blevet mere opmærksom på sine mobilebrugere og har den skiftet sit primære indeks til at være mobilindekset. Det er nu en nødvendighed, at din hjemmeside er optimeret til mobil, hvis du ønsker at opretholde din gode placering. Du kan læse mere om mobile first i vores blogpost lige her.

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din hjemmeside er mobilvenlig, kan du testen den med Googles Mobile Testværktøj.

De fleste nye CMS systemer, fx WordPress, er allerede lavet til at være responsive og det er de forskellige temaer også. Respsonsiv, vil sige at hjemmeside tilpasser sig den skærms størrelse, som de vises på.

Title-tag, META-Description og Struktureret data

Dette er nogle af de vigtigste elementer i forbindelse med SEO, da dette er de elementer, der giver søgemaskinen indblik i, hvad siden handler om.

Title-tag og META-Description

Det er vigtig at have en god og fangende title-tag, der indeholder dit ønskede søgeord i starten. Dette er nemlig en stor indikator for søgemaskinen, hvad din side omhandler. Derudover er det også den tekst, der bliver vist som titlen på din side i SERP (siden hvor på dine søgninger vises). Du bør holde dit title-tag under 60 tegn, da undersøgelser har påvist, at du så kan regne med, at 90% af dine title-tags vil blive vist korrekt af Google. Alle dine sider bør have en unik titel.

Uddrag fra SERP der viser Title-tag og META-Description

META-Description er den beskrivende tekst, du ser under titlen på resultaterne på SERP. Den har ikke en direkte SEO værdi, men den er dog med til at forbedre og øge din click-through på SERP. Du bør holde din META-Description under 160 tegn.

Schema.org markup – struktureret Data

Dette er nogle fælles standarder for struktureret data, som er blevet lavet af alle de store søgemaskiner. Disse er defineret på schema.org og du bør  implementere alle de relevante markups på din hjemmeside. Dette gør det muligt for søgemaskinerne at bestemme hvilken type indhold, der er på siden og hvad den omhandler.

Det er også ved brug af struktureret data, at man kan få indsat bedømmelser under sin sides titel. Som der ses på nedenstående billede:

At tilføje anmeldelser til sine sider/produkter er en rigtig god idé, da det får dit resultat til at stå ud fra de andre, hvilket er med til at øge din click-through.

Optimering af indholdet på dine sider

Når nu du har det tekniske på plads, så er det tid til at optimere dit indhold på siden. Du bør kun bruge ét søgeord pr. side, eller flere tætte varianter af dette søgeord. Det er urealistisk at forvente, at en side kan opnå en optimal placering på flere søgeord. Det sker meget sjældent.

Af den grund bør du have en side for hver af dine mest optimale søgeord. Der skal være en side, der give folk svar på, hvad de tror, de gerne vil have svar på, når de søger efter netop dette søgeord eller søgeterm.

Hver gang du opretter en ny side eller et produkt, bør du være sikkert på hvilket søgeord, de skal ranke på. Da det er umuligt at optimere efter et ukendt søgeord.

Du skal nu forsøge at inddrage dit søgeord i så mange af sidens elementer som muligt på en naturlig måde.

Søgeordet skal indgå i sidens URL, det skal indgå, så vidt muligt, i billedernes alt-tag, det skal indgå i Title-tag, META-Description, i din h1 overskift – hvilket der kun må være en af på siden - den skal så vidt muligt, og hvor det giver mening, indgå i andre under overskrifter.

Dit søgeord må meget gerne fremgå i fremhævede form, dette kan være med fed skrift eller i punktform.

Du bør som minimum have 300 ord på siden. Her kan det være en god idé at inkludere et udadgående link til en side med relevant information. Dette er fordi, Google elsker deling af viden.

Nu sidder du sikkeret og tænker over, hvor mange gange du får skrevet dit søgeord og hvor mange gange du må skrive det? Der er ikke nogen fast guideline her og det er forskelligt fra ord til ord. Nogle ord vægter mere en andre. Det hele handler om at få dit søgeord til at indgå som en natulig del af dit indhold og ikke bare overfylde teksten med dit søgeord. Derfor vil jeg ikke komme med en grænse for hvor meget eller hvor lidt, du skal inddrage dit søgeord. Det er helt op til dig selv og din sundefornuft. Bare det ser naturligt ud.

Google bruger i dag en ”display algoritme”, hvilket betyder, at de kan se sider, lige som en normal bruger, vil se dem. Noget, der bliver sat stor pris på hos dem, er, at det vigtigste indhold bliver vist Above the Fold.

Her kan du se et eksempel på en god side.

Undgå duplicate content – det redaktionelle aspekt

Du skal altid sørge for at indholdet og dine tekster på de forskellige sider er unikke og derfor ikke går igen på din side. Det samme gælder din Title-tags, META-Description og din h1 overskrift. Dette gælder dog også i dine andre overskrifter.

Du bør fx ikke benytte de tilsendte produkttekster fra leverandøren på din side. Her bør du omskrive dem, så de bliver unikke.

Linkbuilding SEOs sorte får

Linkbuilding er den største og mest effektive del af SEO. Det kræver dog at dit fundament er på plads, for at få den maksimale værdi ud af det.

Når du får et link fra en side, fungerer det som en anerkendelse af din sides indhold. Det er måde at vise søgemaskinerne, at dit indhold er godt og brugbart. Men et link er ikke bare et link. Det er forskelligt, hvor meget værdi et link sender med, altså hvor højt Google vægter dem. Dette afhænger af en række faktorer, men det kan ses ud fra hvor høj domæne autoriet og side autoritet en hjemmeside har. Dette kan du læse mere om hvad det er vores blogindlæg lige her.

Den bedste måde at linkbuilde på er at lave godt indhold til din hjemmeside, som folk naturligt vil dele. Dette er også den måde Google har tiltænkt, at det skal foregå.

En anden måde er at købe eller aktivt gøre noget for at få links til sin side. Dette kan fx være at købe blogindlæg på sider, det kan være tilmelding til linkkataloger og meget andet. Problemet med selv aktivt at linkbuilde til sin side er, at det er svært at få sin linkprofil til at se naturlig ud.

Så hvis man aktivt vil linkbuilde til sin side skal man sørge for, der er stor diversitet i sine links og der skal være en lang række forskellige ankertekster. Ankerteksterne skal komme fra forskellige sider med spredning i domæne autoriteten, det bør være en sund blanding mellem follow og nofollow, det skal være en sund fordeling af dybe links og forsidelinks. En anden vigtig faktor er, at jo mere relevant indhold der er omringer dit link, jo bedre effekt har det.

Derfor bør du aldrig benytte autogenerede artikler til gode link til din side, da dette skader mere end det gavner. Sørg altid for at dit indhold i artikler og andet er unikt.

Du skal dog være opmærksom på, at du i forbindelse med aktiv linkbuilding strider i mod Googles reglement og dermed risikere at blive straffet. Dette kan fx være at det placerer din side længerne nede eller fjerner den helt fra SERP.

Desværre ved vi også, at det er utrolig svært kun at få links på den helt naturlige måde og at få har nok til at det giver et mærkbart resultat. Dog er det stadig den metode vi anbefaler, da der ikke er samme risiko som med aktiv linkbuilding.

Hvad kan du gøre for at få naturlige links

Når du arbejder med at få naturlige links til din side, så handler det som tidligere nævnt om, at skabe godt, spændene og måske noget kontroversielt indhold, som folk gerne vil dele. Du skal derfor kigge på, hvad der kunne være interessant for din målgruppe og derefter, hvis du har mulighed for det, dele det må de sociale medier, for at skabe opmærksomhed omkring det. Dette kan være nødvendigt, hvis ikke du har særlig mange besøgende på din hjemmeside.

Infographics

Infographics er også virkelig gode til at erhverve links, hvis de blive lavet ordentlig. De skal både være flotte, overskuelige og have noget brugbart eller spændene information.

Et eksempel på en infographic, denne omhandler SEO

Igen skal den dog ud til folk og her kan det, hvis din side har et begrænset antal besøgende, være en god idé at dele den på de sociale medier.

Hvis den er god og med relevant, sjov eller brugbar information, så vil folk automatisk være meget mere tilbøjelig til at dele den.

Gratis ting

Du har helt sikkert set det flere steder på nettet. Folk giver rask væk e-bøger gratis, du skal bare lige tilmelde dig deres nyhedsbrev. Hvis du selv har noget, som du kan give væk gratis, det kan fx være du har nogle vareprøver du kan sende til folk, det kan være du har en bog du kan give væk? Bare et eller andet - folk elsker gratis ting.

Hvordan kommer du i gang?
Uanset hvilket strategi du vælger, så bør du lægge en plan for, hvordan du har tænkt at opnå dit mål. Hvis du fx har valgt den aktive linkbuilding strategi, så skal du danne dig et overblik over din nuværende linkprofil og sørge for, at den er sund og forbliver sund.

Social medie optimering

Når man udarbejder en SEO strategi, skal man også være særligt opmærksom på optimering af sine social media platforme. Det skyldes, at disse platforme giver dine brugere såvel som Google en god indikation af din virksomheds aktivitetsniveau og hvor aktive I er online. De store amerikanske virksomheder driver tit op til 10 social media platforme og holder ligeledes disse opdateret. Det er dog overhovedet ikke nødvendigt for virksomheder herhjemme. Faktisk vil det i et SEO øjemed være bedre at fokusere på et mindre antal platforme og så være kontinuerligt aktive på disse platforme.

Valg af platforme

Hvilke social media platforme, der er bedst at bruge til SEO, er svært at sige. Det afhænger utrolig meget af din virksomhed og hvad denne beskæftiger sig med. For B2B virksomheder i den større klasse vil et naturligt valg være LinkedIn, og ligeledes er Facebook altid en must have. Der findes også Google+ som er Googles eget sociale medie som også bringer værdi til din virksomhed og ikke mindst til din SEO position.

Som tidligere nævnt afhænger valget af den rigtige platform også hvilken type af virksomhed du er. Er du fks. En design virksomhed kan Instagram også ligeledes være en god platform at bruge, netop grundet den visuelle prioritering af indhold på Instagram.

Den egentlige SEO værdi i Social Media

Når du laver socialmedia profiler tilknyttet dine virksomheder, vil disse naturligvis give et link, der peger på din hjemmeside, og som du nok godt ved efterhånden, handler SEO utroligt meget om links, der peger til din hjemmeside. Heraf linkbuilding.

Her kommer diskussionen om nofollow og dofollow links op igen. Det gør den, fordi Facebook og andre social media links til din hjemmeside ikke tæller som direkte backlinks til din hjemmeside og dermed giver de ikke samme værdi som et backlink fra en lignende autoritær side med dofollow links. Det er dog yderst essentielt at få nævnt, at nofollow links stadig har en stor betydning for din placering i søgemaskinerne. Nofollow links er for det første en del af en naturlig linkprofil. Og for det andet kan det godt være at værdien af et nofollow link ikke videresender direkte værdi til hjemmeside, men det er ikke ens betydende med, at Google ikke ved, at der er der.

Konklusionen af dette er derfor, at selvom dine social media links ikke bidrager med direkte linkjuice til din hjemmeside, er disse stadig guld værd.

Hvorfor skal jeg bruge min tid på at optimere social media?
Det skal du af flere årsager, hvoraf den er søgemaskineoptimering. Når du opretter en social media profil, linker du til din hjemmeside, hvilket vi har beskrevet ovenfor. Men en anden faktor er alle de organiske posts, du laver via dine profiler som folk kommenterer på, liker, deler, mm. Igen er det essentielt at påpege, at selvom den direkte værdi ikke tilfalder din hjemmeside i form af linkljuice, så får du en masse værdi ud af dette alligevel. Også i søgemaskinerne.

Optimering af dine konverterings flows

Dit konverterings flow omhandler ikke direkte din SEO værdi, men derimod er dette metoden hvorpå, du får kunder ud af din hårde indsats og investering. SEO, Google Adwords, Facebook og alle de andre online markedsføringsmetoder kan alle potentielt give værdi, hvis de behandles og bruges ordentligt.

Landingssiderne skal være gode
Når du opretter en landingside, som det hedder, er det den side, som du sender en bruger ind på, når de klikker på dit link på Google, annonce på Facebook eller noget helt tredje. Allerede på nuværende stadie er der kommet noget relevant trafik ind til din hjemmeside, men det er ikke nok. Nu skal trafikken forvandles til leads, kunder, tilmeldte, etc. Det er her landingssiden kommer i spil og har den helt afgørende betydning for, hvad der sker med din trafik.

SEO landingssider er som regel de sider, du reklamere med på din hjemmeside, det vil altså sige siderne, som indgår i din navigationsmenu samt de sider, du ellers linker til rundt på din side.

Disse sider er typisk fyldt med en del tekst, da Google elsker gode og beskrivende tekster. Men når vi snakker konverteringer, går disse som regel ikke hånd i hånd med lange tekster. Derfor er det  vigtigt, at man sørger for at have nogle gode og synlige CTA funktioner på sine SEO landingssider. Med CTA funktioner mener vi at give kunden mulighed for altid at kunne finde dine kontaktoplysninger eller henvende sig i en kontaktformular på siden.

SEO handler om økonomi

I bund og grund handler SEO om en forhøjet top- og bundlinje for din virksomhed, ellers giver det ikke mening at investere i det. Hvis vi skal forklare, det der sker, vil det typisk foregå således:

Du arbejder på / investerer i at få rangeret din side højt i Google på ét eller flere søgeord. Herefter modtager du noget ”Gratis” trafik fra Google direkte til din hjemmeside, men trafikken i sig selv bliver først noget værd når denne konvertere til leads eller kunder. Det er derfor her, at den gode landingsside med gode CTA funktioner kommer i spil.

Hvis dette forløb eksekveres ordentligt, kan SEO være den bedste investering, du kan gøre for din virksomhed overhovedet. Investeringen er høj i starten men betaler sig hjem mange gange på den lange bane. Det er derfor at søgemaskineoptimering er en langsigtet online marketing strategi, som gerne skal køre sideløbende med andre kortsigtede metoder.

Tracking

Tracking handler om at monitorere din hjemmeside, holde øje med hvordan den klare sig og hvordan brugerne interagere med din side.

Hvorfor er tracking vigtig for SEO?
Tracking er vigtig for SEO, da det er en måde se hvordan hele forløbet går. Uden tracking ville det være ligesom at skyde i blinde. Da man således ikke rigtigt ville kunne se, om det man laver virker. Derfor er det rigtig vigtigt, at tracking af din hjemmeside er sat ordentlig op, inden du begynder at arbejde med SEO.

Ved hjælp af tracking, kan du se om det du gør, er det rigtige om, det giver dig flere besøgende, om det giver der flere konverteringer (læs: gør det du ønsker på din side).

Der findes også trackingværktøjer, der giver dig mulighed for at se, hvordan brugeren bevæger sig rundt på din side. Så du kan se, hvad der virker og hvad der ikke virker, om brugeren følger det konverteringsflow, du ønsker.

Ranktracker

En ranktracker bruges til at holde øje med din hjemmesides placeringer på SERP (læs: søgemaskinernes indeks). Dette er et af de vigtigste værktøjer i forbindelse med dit SEO arbejde, da dette giver dig et nøjagtigt overblik over, om du opnår de ønskede resultater med dit SEO arbejde, eller om det måske mod alle forventninger går den forkerte vej.

Backlink tjekker

En backlink-tjekker tjekker hvor mange link, du har til din side, hvor de kommer fra, om det er Follow eller Nofollow og hvilken ankertekst (læs: teksten der står i stedet for URLen), der er. Dette giver dig en god indikation af, om din linkbuilding strategi virker. Dette er et must have værktøj i forbindelse med linkbuilding, da det uden dette igen vil være som at skyde i blinde.

Google Analytics

Google Analytics indsamler al information om din hjemmeside såsom hvor mange besøgende du har på siden, hvor lang tid brugeren er på din side, du kan opsætte mål/konverteringer, så du kan følge med i, om brugerne gør det, du ønsker og du kan også se med hvilke søgeord brugerne er komme ind på din side.

Her har vi nævnt de helt basale værktøjer, som vi, hos TPMarketing, mener er helt essentielle for at opnå et godt resultat med SEO

E-commerce tracking

Denne type tracking henvender sig til webshops og giver mulighed for at tracke køb på din side med tilhørende værdi. Denne type tracking bliver sat op i Google Analytics. Dette er en essentiel del af tracking, når du driver en webshop. Det kan dog være svært at sætte op. Hvis du selv har mod på det, så kan du følge denne guide fra Google.

Få en gratis SEO konsultation

simon-team
Simon Jakobsen

SEO & PPC MAnager

Kontakt os

Skriv til os her

Kontaktinfo