Links har altid været vigtige for din SEO, og det vil du også lære, hvis du tager et SEO kursus i dag, MEN, der er sket meget i forhold til SEO, specielt med udbredelsen af AI, og links er slet ikke lige så vigtige som de tidligere har været.
Lad os se på, hvordan links stadig spiller en rolle, men samtidig ikke er så vigtige som de tidligere har været.
Content is king
Content har altid være king, men i dag er dette mere sand end nogensinde før.
I dag er det super let at lave en masse content hurtigt ved hjælp af diverse AI-tjenester, og man kan sagtens lave en hjemmeside med flere hundrede landingssider på en weekend.
Vi er dog så heldige at Google godt kan se, når content er lavet af AI og skrevet udelukkende med henblik på at ranke på noget bestemt.
Her kan selv ikke de bedste links ikke redde din side, for hvis dit content ikke hjælper brugeren, så vil Google ikke ranke dig på det.
Fokuser i stedet på at skrive content, der er 100% brugerfokuseret og glemt alt om at skrive til specifikke søgeord.
Du skal i stedet skrive noget du selv ville læse, noget der er spændende og noget der giver værdifuld og unik information. På den måde bliver du i hvert fald ikke ramt af Google HCU opdatering.
Hvis du content er 100% godt, så vil Google belønne det, og så behøver du heller ikke flere hundrede links til at hjælpe dig, hvilket bringer os videre til det næste trin.
Få gode links er bedre en 1000 semi-gode
Når du arbejder med SEO, og laver linkbuliding, så din tid brugt langt bedre på at få nogle få gode links end at skyde med spredehagl og forsøge at få mange links på kort tid, f.eks. ved at købe dem.
Sådan har det faktisk altid være, men i dag er det endnu mere udpræget end for bare 1-2 år siden.
Med det sagt, så er links stadig en vigtig faktor og det er klart, at 10 gode links er bedre end 2, så længe kvaliteten på dem alle er god.
Og med kvalitetslinks menes der:
- Links der ikke findes i tyndt content, der er skabt udelukkende til linket.
- Links fra seriøse sider med seriøst indhold og mange reelle besøgende.
- Links fra relevante sider. Et link fra en kage-blog til en Casino side giver ikke meget mening.
- Links der ikke er markeret som sponsoreret
Omtale er lige så godt som links
Links er ikke alt længere og du skal ikke græde snot over en artikel du har kæmpet for at blive nævnt i, og så vælger udgiveren at gøre det uden et link.
For i dag forstår Google godt en henvisning, også uden et link, så hvis der i en artikel står ”Du kan læse mere om dette emne på domæne.dk”, så ser Google det som en ”linkless mention” og tillægger det også en værdi i forhold til din SEO.
Om denne værdi er lige så høj, som hvis der havde været et reelt link, er nok tvivlsomt, men det er et kendt faktum, at linkless mentions også giver dig værdi i forhold til din SEO.
Generelt kan det konkluderes at linkbuilding stadig er vigtig, når det kommer til SEO, specielt i starten, når Google skal finde og indeksere dig.
På sigt er det dog ikke links udelukkende, der skal holde dig i toppen af søgeresultaterne. Det skal i stedet være en blanding af få, men gode links samt nyt og opdateret indhold, der er skabt til læseren og ikke Google.