Hverken leasing eller leje af varevogne er noget nyt. Tværtimod har det været udbudt på det danske marked i mange år. Ikke desto mindre er det blevet mere udbredt i de seneste år, hvilket der selvfølgelig er forskellige årsager til.
Undgå stor kapitalbinding med leasing
Skal du bruge en varevogn i dit firma, står valget mellem køb og leasing. Der er fordele og ulemper forbundet med begge dele, hvorfor der ikke er noget, der er rigtigt eller forkert. Alligevel ender mange med at lease en varevogn, da de dermed undgår en stor kapitalbinding.
I nogle tilfælde kan man endda helt undgå at betale en udbetaling. Til gengæld kræver det som regel, at man underskriver en længere kontrakt, der strækker sig over minimum 12-36 måneder. Ikke desto mindre er det en glimrende løsning, hvis man vil undgå at binde kapital i en varevogn.
Giver adgang til nyere og mere driftssikre modeller
En anden fordel ved leasing er, at det bliver lettere at anskaffe sig en ny og driftssikker varevogn. Hvis der skal betales ingen eller en meget lille udbetaling, kan de fleste være med. Ved køb er det ofte et krav, at der betales minimum 20 % af salgsprisen i udbetaling.
Derfor har mange mindre firmaer tidligere været nødt til at vælge ældre varevogne for at have råd til dem. Med leasing er det ikke længere en nødvendighed, hvorfor flere og flere firmaer overgår fra køb til leasing, når de skifter vognparken ud.
Udlejning bruges ofte til mindre behov
Selvom mange firmaer vælger leasing, er det ikke altid det mest optimale valg. Skal den pågældende varevogn kun bruges i en kort periode, er det ikke ideelt. Når du leaser en varevogn, skal du som udgangspunkt underskrive en kontrakt med en løbetid på 12-36 måneder.
Skal varevognen kun bruges i et par måneder, hvor der er lejet folk ind, er leje af varevogn bedre. Heldigvis findes der adskillige firmaer i Danmark, der arbejder med udlejning af varevogn. Derfor er der naturligvis gode muligheder for at leje en varevogn, hvis dette skulle være nødvendigt.
Det er ikke forkert at købe
Selvom mange firmaer benytter sig af enten leasing eller leje, er det ikke ensbetydende med, at køb er forkert. Det handler naturligvis hovedsageligt om, hvad varevognen skal bruges til. Er der behov for, at den ombygges bagi, kan det f.eks. ofte bedst betale sig at købe.
I nogle tilfælde er der også kilometerbegrænsning på leasing- og lejekontrakter. Kommer varebilen til at køre mange kilometer hver måned, er det måske bedre at købe. Derfor er det vigtigt at tage højde for sådanne ting, inden man beslutter sig om, hvorvidt man skal købe, leje eller lease.