Målgrupper og bruger-tendenser på Pinterest

1 aug, 2022
Målgrupper og bruger-tendenser på Pinterest

Pinterest er en social medieplatform, som er kendt for sit røde logo. Mange bruger platformen som inspirationsunivers, hvor brugerne kan gemme diverse ‘pins’, som er Pinterest-sprog for opslag, i forskellige ‘boards’ altså mapper. Mange bruger eksempelvis denne funktion, når de skal planlægge et bryllup, indrette en ny lejlighed eller til sammensætningen af en menu. Med denne funktion er platformens muligheder mange. Størstedelen af platformens brugere er kvinder, som udgør to tredjedele af alle brugere på Pinterest. Det kan man derfor tage til overvejelse, når man ser nærmere på platformens målgruppe.

Pinterest som annoncerings værktøj

Udover at være et socialt medie, er Pinterest, som så mange andre platforme, også et annonceringsredskab. Gennem Pinterests Business Hub er det nemlig muligt at opsætte kampagner med dertilhørende målgrupper og naturligvis annoncer, så du kan brande din virksomheds produkter eller tjenester til Pinterests store bruger mængde.

Når du skal opsætte din kampagne, skal du først og fremmest overveje din målgruppe og de søgeord, som de søger efter. Du kan blandt andet målrette dine kampagner efter placering, køn, alder, interesser eller endda søgeord, hvilket gør det nemt at nå ud til dit foretrukne segment. Den interessebaserede målretning kan være nyttig, hvis du ønsker at nå ud til folk, der er interesseret i bestemte emner, eller hvis du henvender dig til et bestemt marked. Hvis du f.eks. promoverer et modebrand til kvinder, vil du måske målrette kvinder mellem 20 og 35, der er interesseret i mode og skønhed og bor i Danmark.

Når du har tilføjet målretningsindstillinger til din kampagne, vil dine annoncer kun blive vist til personer, der matcher disse indstillinger. Dette sikrer, at dine annoncer bliver set af de personer, der sandsynligvis er mest interesserede i dem, og hjælper dig med at få mest muligt ud af dine annoncekroner.

Annonceformater på Pinterest

Pinterest tilbyder også en række annonceformater, herunder Promoted Pins, som er almindelige pins, der har fået et boost, og Promoted Videos, som er korte videoer, der afspilles automatisk i brugernes feed. Når din annonce er færdig, skal du blot klikke på “Udgiv”, og så går din kampagne i luften! Hvis du vil se, hvordan din kampagne klarer sig, skal du gå til fanen “Analytics” på dit dashboard for virksomhedskontoen. Her kan du blandt andet se, hvor mange personer der har set din annonce, klikket sig videre til dit websted og købt dit produkt efter at være blevet eksponeret for din annoncen.

Hvis du leder efter en måde at nå ud til et stort publikum og promovere dine produkter eller tjenester på, er annoncering på Pinterest en god mulighed. Hvis du vil vide mere om, hvordan du skaber vellykkede kampagner på Pinterest, kan du læse mere om det her.