Corona krisen har fået fat i det danske land, og det gør også at der stilles store krav til digitaliseringen for virksomhederne. Nogen har været godt rustet til dette, andre er faldet lidt bagefter – og har måske været for langsomme. Alle tidligere kriser i verdens historien har dog vist at der kommer nye ideer og tiltag og det er netop også det jeg oplever som markedsføring konsulent.
Igennem specielt de sidste 5 år har jeg modtaget et hav af beskeder fra lokale virksomheder. Det vil sige virksomheder der måske ikke lige ligger til højre benet for digitalisering, men som har en fysisk tilstedeværelse og nu gerne vil online.
Det store spørgsmål er, hvordan bruger man de digitale platforme til lokal markedsføring?
1. Hav styr på jeres Google My Business
Hvert år udkommer Google med et hav af opdateringer til deres populære ydelser – Google My Business, som er det lille Google Map man ser ovre i højre side når man googler en virksomhed.
Dette er ofte det første touchpoint de fleste brugere har med en given virksomhed. Uanset om det er en offline eller online baseret virksomhed. Det er her man finder emner såsom kontaktoplysninger, åbningstider, og anmeldelser fra andre brugere – hvilket er vitalt for at skabe noget troværdighed for nye potentielle kunder.
Derfor er mit første tip: Sørg for at optimerer denne hver måned, og sørg for at svare på de henvendelser der kommer derinde, det er lige så vigtigt som jeres Trustpilot. Desuden har Google My Business gode indsigter som der kan drages nytte af SEO-mæssig.
2. Gør brug af Facebook & Instagram annoncering
I Danmark bruger de fleste af os Facebook og Instagram hver dag. Det giver også virksomhederne en enorm mulighed for at ramme meget specifikt. Det er altså med andre ord ikke kun for webshops og digitale virksomheder der skal bruge Facebook
- Opret en Facebook Business Manager
- Få lavet en annoncekonto & få installeret Facebook pixel
- Brug omkringliggende områder
- Brug målgrupper såsom ”besøgende, fans, interaktioner, e-mail liste”
Så for at virke så personlige på jeres annoncering. Brug videoer af jer selv. Fremvis tøjet med et glimt i øjet og gør brug af jeres værdier således at nye potentielle brugere får en fornemmelse af hvem i er, og hvad i står for. Det er det det, handler om, specielt for lokale butikker. Der kan man nemlig bruge tiden på at lave noget materiale der er i øjenhøjde, det kan de store spillere ikke.
3. Start med at få lavet en hjemmeside der spiller
Der er ingen undskyldning for ikke at have en hjemmeside der bare spiller. Igennem de sidste 5 år er der kommet så mange nye platforme til, at man ikke længere kan sige at det er ”for teknisk” eller lign. Det handler med andre ord om bare at komme i gang med at få lavet en hjemmeside, så man kan vise hvem man er.
- Køb et domæne og få installeret WordPress den
- Find eksempelvis et tema der passer til jeres side på Themeforest.com
- Få opsat en kontaktformular så man kan kontakte jer
- Gå den ekstra mil og få opsat Google Analytics så i kan tracke jeres brugere.
Ved at have en hjemmeside og koblet den sammen med Facebook annoncering og Google My Business, vil jeres online tilstedeværelse virke utroligt professionelt, hvilket også giver jer muligheden for at få flere kunder i større geografiske områder og eksempelvis åbne nye markeder, bare fordi man pludselig ikke ”kun” eksisterer i nærområdet.
Held og lykke med jeres lokale forretning!