Hvad er Business Intelligence?

Ved du hvad Business Intelligence, også kaldt BI er, og ved du hvad det kan bruges til? Hvad med avanceret analytics og sammenkoblingen mellem BI og analytics i en højere enhed? Svaret for mange små og mellemstore virksomheder er nej.

Realiteten er, at uanset din virksomheds størrelse kan du drage fordele af brugen af Business Intelligence, netop fordi at dette begreb findes på alle niveauer og kan tilpasses alle virksomheder, uanset størrelse.

Hvad er det så?

Når man snakker Business Intelligence taler man ofte også om det der kaldes Big Data. Big Data står for at bruge den data som virksomheden har til rådighed til at træffe mere velovervejede forretningsmæssige beslutninger. Du tænker måske ”hvilken data skulle jeg kunne bruge til det?” og det er der mange der gør, men lad mig fortælle dig noget. Din virksomhed har adgang til så meget mere data en du reelt set tror.

Alt data der florere igennem din virksomhed og de daglige bedrifter i foretager, er fremtidig værdifuld data for virksomheden. Alt denne data kan med den rette opsætning og de rette formler blive omdannet til at være kilden til at kunne drive det der så moderne kaldes en datadreven forretning med datadrevne beslutninger.

Business Intelligence er også så meget mere end bare data. Det handler om sammensætningen af den viden og den information der allerede på nuværende tidspunkt er i virksomheden. Med de rette værktøjer og det rette videns grundlag er der mulighed for at opbygge en datadreven forretning med fokus på beslutninger der statistisk anses for værende positive for virksomheden. Altså kan du erstatte mavefornemmelse med faktiske beslutningsgrundlag.

Det er vigtigt at forstå at Business Intelligence er ikke noget man gør, det er noget man er, og lad mig forklare hvad jeg mener med det.

Én ting er at have den data der skal til for at kunne opbygge en datadreven og vækstende forretning, en anden ting er at bruge det på den rigtige måde. Det vil sige at du indsamler data fra forskellige kanaler til brug i din virksomhed, det er noget du gør, men hvis du derudover bruger denne data i den rigtige sammensætning og med det rigtige grundlag så begynder du at blive.

Nedenstående finder du nogle eksempler til datakilder som kan bruges til BI.

  1. Google Analytics data
  2. Facebook Pixel data
  3. Linkedin Analytics data
  4. Zendesk data
  5. CRM data
  6. ERP data
  7. Logistik data

Som udgangspunkt er alle disse kilder uafhængige af hinanden, men i en datadreven forretning er de dybt afhængige af hinanden, fordi netop i den rette sammenkogning med de rette værktøjer kan dette resultere sig i konkrete beslutningsgrundlag for din forretning der sikrer dig dine målsætninger.

Forvirrende?

Det er forståeligt hvis du synes at den her snak er forvirrende og måske stadig er i tvivl om hvorvidt Business Intelligence overhovedet kan og vil gavne din forretning, derfor synes jeg du skal bruge to minutter af din tid på at se nedenstående video fra Harvard Business Review. Videoen forklarer i grove træk hvad Business Intelligence og Analytics kan betyde for din forretning.

Interessant?

Hvis du synes at begreberne omkring Business Intelligence, Analytics og Big Data lyder spændende så ville vi elske at høre fra dig. Det behøves ikke at være dyrt at komme i gang med Business Intelligence, i mange tilfælde har du allerede remedierne til det. Vi er eksperter inden for datadreven forretningsudvikling og vil hellere end gerne hjælpe dig godt på vej.