Det lille ord content er et ord, vi støder på alle vegne i disse år, og de fleste, der beskæftiger sig med marketing, ved, hvad ordet betyder og refererer til. Det populære ord, der er en moderne marketing-betegnelse for ordet indhold, får nemlig stor opmærksomhed i disse år, og det hænger sammen med, at alle mere end nogensinde før har brug for at komme med såkaldt content for at blive set og hørt i mængderne.

Content er dog ikke bare content, og det handler ikke altid om at blive set og hørt for enhver pris. Det er til gengæld vigtigt, at content er såkaldt godt content. Men hvordan ved man, hvornår man laver godt content, og hvorfor er godt content overhovedet vigtigt? Det kommer vi her med vores bud på.

Hvorfor er godt content vigtigt?

Content skal være godt på mere end ét parameter, og det er netop denne dobbelthed, nogle ikke er opmærksomme på. Derfor vælger mange også at hente hjælp udefra hos for eksempel TEXTA A/S, når de skal i mål med at skabe nyt indhold.

Content er til for at skabe værdi, og for at der er tale om godt content, skal værdien gerne skabes for både afsender og modtager. Godt content skaber værdi for afsenderen, når indholdet generer leads, trafik, opmærksomhed og i sidste ende nye kunder i biksen. Ofte er øget omsætning hele formålet med content, og det er der hverken noget forkert eller mærkeligt i. Det er dog vigtigt, at man som afsender ikke kun har fokus på den værdi, man selv får ud af sit indhold, for så mister indholdet pludselig også noget af sin værdi.

Godt content skal nemlig også skabe værdi for modtageren. Når modtagerne oplever, at dit content skaber værdi, har de større tilbøjelighed til at reagere aktivt på dit indhold (for eksempel ved at klikke ind på din hjemmeside), men det handler også om association og navn.

Når du som virksomhed eller organisation lægger navn til noget indhold, er det selvfølgelig i størst mulig interesse for dig, at modtageren også synes, at dit indhold og dermed dit navn er interessant og af god kvalitet. På den måde vil læseren nemlig forbinde dit brand og din virksomhed med reel værdi og nytte.

Som modtagere bliver vi i højere grad end nogensinde før eksponeret for content på alle tænkelige platforme. Dette betyder også, at vi er bedre end nogensinde før til at skimme, danne os et overblik og overfladisk vurdere, om noget content er værd at bruge tid på. Hvis ikke vi oplever, at det er tilfældet, er vi hurtigt videre, og indholdet giver derved alligevel ikke det afkast, man havde håbet på.

Hvornår laver man godt content?

Godt content hjælper læseren og er vedkommende. Mange fristes til at slå en sludder for en sladder af, når de generer content, fordi fokus hurtigt kan falde ret entydigt på SEO-ord og de rigtige overskrifter og til gengæld halte, når det kommer til værdiskabelsen for læseren. Værdien for læseren opstår, når dit indhold oplyser, informerer, vækker interesse og skaber nysgerrighed – altså når der tændes noget i læseren.

Det er derfor helt afgørende, at man sætter sig ind i, hvad læseren kunne have lyst til eller brug for at vide om et givent emne, og forsøger at ramme den tone og den vinkel, der henvender sig til det pågældende segment. Det kræver, at man kender sin målgruppe godt, og at man bruger tid på at sætte sig i ikke kun læserens sted, men også ind i det felt, man generer content omkring.