Der findes et hav af stærke subdomæner, som du kan oprette en blog på. Men Google har meldt ud, at links fra subdomæner bliver tilegnet mindre værdi (link juice), end almindelige domæner på root. I denne artikel giver jeg dig svaret på, om det kan betale sig at bruge tid på.

Eksempel på linkbuilding til subdomæne

Et subdomæne ligger på en anden stig end hoveddomænet. Et eksempel kan være trailerudlejningsvirsomheden Freetrailers bookingsystem, der er placeret på https://booking.freetrailer.com. Freetrailer tilbyder gratis trailerudlejning og har en lang række af samarbejdspartnere, der består af nogle af Danmarks stærkeste brands. Disse brands linker ind i Freetrailers booking – altså direkte ind på subdomænet.

Udfordringen er, at et subdomæne og et hoveddomæne ikke er det samme. Link juicen bliver derved fordelt – ja, faktisk halveret.

Havde bookingsystemet ligget på https://freetrailer.com/dk/booking/, ville alt værdi fra linkbuilding gå på samme side, og derved have langt større effekt.

Subdomæner man kan lave linkbuilding

Der findes en lang række muligheder. De fleste er dog udenlandske.

Se et par eksempler jeg har oprettet her:

Udvalgte blogs med høj værdi:

weebly.com BLOG
WordPress.com BLOG
jimbo.com BLOG
tumblr.com BLOG
blogger.com BLOG
livejournal.com BLOG
squarespace.com BLOG
about.me BLOG
blog.com BLOG

Udfordringen med subdomænerne

Det kan være svært at få sine subdomæner indekseret på Google. Jeg har erfaret, at det kræver:

  1. Der skal skrives en del blogindlæg.
  2. Der skal laves links fra andre hjemmesider til subdomænet.

Uden aktivitet og uden links der peger ind til subdomænet, kommer Google formegentlig ikke forbi din blog. Kommer Google ikke forbi din blog, har du spildt alt arbejdet og dine links fra subdomænet bliver ikke indekseret.

Det er en benhård process, men det kan sagtens lade sig gøre.

Konklusion

Det er stadig værd at bruge tid på, men det bør ikke være din første prioritet. Har du overskydende tid eller adgang til en billig tekstforfatter, kan det dog hurtigt blive et godt medie.

Hvis du har flere hjemmesider: Hvis du driver et webbureau eller arbejder som online marketing konsulent, hvor du administrerer flere hjemmesider og kunder, er det super interessant. Her får du maksimal værdi, fordi du kan lave linkbuilding til flere af dine kunder fra din blog.

Hvis du har en hjemmeside: Driver du en mindre virksomhed og har kun en enkelt eller måske to hjemmesider, er det formegentlig ikke din tid værd. Dette er med undtagelse af, hvis du driver en webshop med mange produkter. Du kan nemlig lave deeplinks lige så tosset, som du vil.

Jeg håber at dette har besvaret spørgsmål omkring linkbuilding fra subdomæner.